Monday, April 12, 2010

chess



dekat2 nk final semester 2 nie aku makin gemar bermain chess...tahukah kamoo ape itu chess?atau bahasa ibunda ku menggelarkan nye catur...tahukah kamoo?
okay..biar aku perkenalkan kt korang..

chess atau catur adalah satu permainan indoor or indoor game.indoor game nie means korang xpayah nak berpeluh-peluh,penat-penat,stress kn otot-otot korang y dah semestinye mantap kononnye la..hee..korang just perlu berpikir,gerakkan jari2 korang untuk menggerakkan kepingan2 putih ataupun hitam...itu je...senang kan?

kepingan-kepingan tadi y aku maksud kn adalah buah catur yang ada.klo d lihat,diperhati btol2 cukup memadai tok jd sebuah kerajaan...like old but true...king and quenn,2bishop,2house,2castle with 8pond..perfect right...
chess nie unik sangat.sebab ape aku cakap camtu?sebabnye semua kepingan mempunyai gaya gerak nye tersendiri..bishop buleh bergerak mengiring saje,horse pulak berbentuk L,pond bergerak selangkah dua,castle gerak terus dan king sebagai simbolik yang amat-amat lah perlu di pertahankan...tu la tadi tu basic permainan chess....


sebenarnye permainan strategi but people today gelar chess nie game orang2 saket...btol ke?terkejut gak aku..huhuhu..let we think borderlessly,..gary kasparov,world championship chess tournament.memegang ranking nie selama 20tahun!since 1983-2003 lebih kurang la...sekarang dia dah jarang maen..dan dia secara lansung nye bersara dari world champion chess pada tahun 2005.dan dia sekarang mencebur diri dalam bidang politik pulak...cube tengok gambar dy kt bawah nie..nampak cam orang saket x?xkan..nampak gaya...,ape dia..gaya paham...hahaha..ramai lagi la yang mantap2 cam bobby fisher,anatoly karpov,Vishwanathant Anand dan laen-laen.






k..klo dlu korang kne bawak skali table chess if nak maen..tapi sekarnag dah xpayah susah-susah..

dulu table chess tu d perbuat daripada papan..pastu upgrade gune kaca even besi pon ada...xsilap aku daripada kristal pon aku pernah nampak..gaya memang gaya tapi berat la cket,..nak kene bawak ape sume...

sekarang xpayah nye..majoriti dalam laptop korang dah sedia ada dah chess nie klo korang perasan lah..korang dah xpayah risau..korang buleh maen sorang2,xpayah nak bawak set table k ape...men online je..cam aku buat..tu la yang aku cakap,makin dekat-dekat nak final nie,makin ligat pulak aku men chess online...hehehhe..mane pon dah chess online,mesti global kan...so,aku penah la jugak menang lawan dengan player-player dari oversea such as U.S.A,india,italy etc..hehe..gerun kan..dan aku banyak kali kalah..huhu..xley a nak sembunyi kan..kang xpasal-pasal pro2 chess carik aku kang..hihihihi..

so,klo susah nak carik member or malas nak bawak set chess cam aku,maen la online chess..kt www.chess.com..free je..xpelu nak bayar2..senang..mudah..eh,aku bukan nak promote k ape..nak share kemudahan yang ada..hehe...cukup la rasa nye post aku kali nie..tym study week nie la tetibe nak post entry mengarut2 nie..k a..
sincere;tarjo

No comments: